ai summary test 2
bezig met laden...
De tijden van donkere tinten tijdens het winterseizoen lijken voorbij. Op de beursvloer is genoeg kleur te spotten en op het eerste gezicht kun je als bezoeker gaan twijfelen of je nou op de winter of toch de zomereditie staat van de modebeurs. De damesmerken hebben de smaak al goed te pakken zo blijkt in de centrale hal, de mannen zijn nog aan het pootjebaden in het kleurenspectrum.
De modebranche lijkt weer massaal uitgelopen voor Modefabriek: om kwart over tien op zondagochtend staat al een flinke rij bij de garderobe én de ingang van de beurshallen. Buiten de beurslocatie is het een koude maar zonnige dag, geen betere dag om enthousiast te worden over nieuwe wintercollecties. De zon is niet alleen buiten aanwezig, ook binnen in de hallen straalt deze door. Niet alleen letterlijk, het licht komt goed door het glazen dak van de centrale hal, maar ook figuurlijk in de uitbundigheid van kleur. De beursvloer is nog nooit zo kleurrijk geweest tijdens een wintereditie, zo lijkt het wel.
Tekst loopt verder onder de afbeelding
Kleur overheerst tijdens zonnige wintereditie Modefabriek
De beursvloer lijkt gehoor te geven aan, wellicht een selffulfilling prophecy, van trendforecaster Lidewij Edelkoort. Edelkoort gaf tijdens haar trendseminar voor het herfst/winter 2019-2020 seizoen al aan dat haar kleurenkaart nog nooit zo helder is geweest in de winter, soms zelfs niet in de zomerseizoenen. Edelkoort maakte zich hard voor het veranderen van het kleurenpalet in zowel het winterseizoen als het zomerseizoen. “Dan is het augustus, komt de eerste levering van de herfst-winter collectie binnen en stapt de consument in een soort zwarte inktpot. Daar zit niemand op te wachten,” aldus de trendforecaster afgelopen juni. De collecties moeten volgens Edelkoort beginnen met heldere kleuren die langzaam aan overgaan in donkerdere tinten. De merken lijken het met haar eens te zijn. Okergeel, groen, roze, neonkleuren, lichtblauw en lila, geen kleur lijkt te gek voor het winterseizoen. Ook lijkt de lange lome zomer die tot in oktober doortrok een les te zijn geweest. “We hebben in de eerste leveringen meer lichte kleuren, lichtere stoffen. Met de verandering in het weer en consumentengedrag moet je wel. Mensen kopen niet nu om het pas over zes weken te dragen. Ze kopen het wanneer ze het nodig hebben,” zo klinkt het bij Sandwich_.
Bij de mannenmode wordt voorzichtig meer kleur toegevoegd in de collecties, maar de Noord-hal, waar de mannenmode deze editie een nieuwe plek heeft gekregen, is hoofdzakelijk donker gekleurd. “We willen wel heel graag, maar bij de Nederlandse man kan een blauw pak met een ruitje al buiten de comfortzone zijn,” zo vertelt Jasper Rebel van Cavallaro Napoli. In de stand zijn zowel de collecties voor de dames als voor de mannen te zien. Aan de linkerkant, de dameskant, is oudroze te zien, een kleur die bij de mannen niet te zien is. “We waren bij Pitti Uomo, in Milaan kan het niet gek genoeg. We zouden graag dat Italiaanse gevoel naar Nederland halen, maar de Nederlandse man is er nog niet klaar voor. We kunnen ook niet onze klanten een collectie geven die ze niet kunnen slijten aan de Nederlandse man, maar die wij toch heel tof vinden.” Op hier en daar een uitzondering na, zoals de kleurrijke pakken van Opposuits, zijn de kleuren die te vinden zijn in de wintercollecties in de Noord-hal voornamelijk donkergroen, donkerblauw, een zweem van okergeel en wat bordeauxrood.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Mannenmode wint terrein tijdens zonnige en kleurrijke Modefabriek
De Nederlandse man mag dan nog teruggrijpen naar de oude en vertrouwde drie-eenheid van blauw, grijs en zwart voor het winterseizoen, in de mannenmode markt zelf zit wel beweging. “Herenmode wint aan kracht,” zo vertelt Lucel van den Hoeven, CEO van de Modefabriek. “Het mode-gevoel bij de heren wordt belangrijker en daar wordt op ingespeeld.” De merken hebben dit jaar drieduizend vierkante meter meer tot de beschikking door de verhuizing van de oost-hal op de Modefabriek-plattegrond naar de Noord-hal.
Ook bij 7 for All Mankind is te merken dat mannenmode terrein wint. “Niet veel mensen verkopen nog én mannen mode én damesmode in één winkel. Als ze dit doen creëren ze vaak een andere belevingswereld. Een man wil niet meer een dames winkel in lopen om kleding te kopen. Er wordt echt geïnvesteerd en gekozen voor de man.” Ook bij Cavallaro Napoli merken ze dat de concurrentie toeneemt. “Vaak wordt wel onderschat wat wij doen. Het is zo makkelijk nog niet om een goed overhemd te maken of een goed pak.” Wanneer je als merk een goed product hebt en de man je weet te vinden, dan blijven ze terugkomen, zo klinkt het bij veel merken. Een markt waar een loyale klant voor het oprapen ligt dus, mits je het juiste product aanbiedt.
Tekst loopt verder onder de afbeelding.
Modefabriek vanaf zomereditie op maandag en dinsdag
Of het nu aan de hoeveelheid kleur op de beursvloer ligt of aan het zonnetje dat buiten schijnt, een positieve sfeer is duidelijk voelbaar tijdens Modefabriek. Merken hebben uitgepakt met hun stands en het is druk in de looppaden. Lucel van den Hoeven beaamt dat mensen weer positief zijn, ‘er wordt weer meer geïnvesteerd’. "Het gaat ons alleen niet altijd om de cijfers. Natuurlijk is het een goede indicatie, maar je moet wel kwaliteit blijven bieden. Sommige van de merken die een aanvraag doen, voldoen daar nog niet aan.” Van den Hoeven geeft aan dat de beurs vooral vooruitstrevend moet blijven, inspiratie wil bieden aan zowel merken als retailers. De organisatie geeft hier invulling aan door onder andere de trendhub, de MF-talks, augmented reality en expert advies.
Modefabriek is al jaren een vaste waarde in de modebranche en staat al jaren op de zondag en de maandag in agenda’s gemarkeerd. Vanaf aankomend zomerseizoen zal dit veranderen, de beurs verplaatst naar maandag en dinsdag. Een verandering waar menig retailer en merk hoogstwaarschijnlijk aan moet wennen. “We merken dat er een verschuiving is naar de maandag, dan komen de grote warenhuizen en merken, dan worden echt zaken gedaan,” aldus de CEO. “ Natuurlijk hebben we de retailers die met personeel komen op zondag ook heel graag, maar je ziet ook meer winkeliers die op zondag veel omzet draaien.” Al met al heeft het er voor gezorgd dat de beurs de planning aanpast. “Het zijn spannende tijden in de modebranche.”
Modefabriek is nog heel maandag 21 januari geopend in de Rai in Amsterdam. De volgende editie vindt plaats op maandag 8 en dinsdag 9 juli 2019.
Beeld: FashionUnited